česká republika franchising

Česká republika a franchising

Franchising je nyní velmi uznávaný pojem, který ve světě podnikání zná téměř každý. Jeho začátky zejména v České republice však nepatřily k těm nejlepším, protože na trh přišel roku 1991. Tou dobou ekonomika nebyla zrovna na vysoké úrovni, a tak se nemůžeme čemu divit, že na tento pojem nebyl nikdo zvědavý. Navíc se podnikatelé snažili rozjet své vlastní projekty, které by byly čistě v jejich režii. O tom, že by museli spolupracovat s jinou (ze začátku hlavně se zahraniční) firmou – o tom nechtěli ani slyšet. Samozřejmě v tom velkou roli hrál i nedostatek financí a také především neznámost tohoto způsobu podnikání. Chyběly odborné knihy, jež by se franchisingem zabývaly, dále také lidé se zkušenostmi a samozřejmě ti, kteří by byli ochotni působit na různých konferencích, seminářích a přednáškách, aby se vůbec ostatní lidé mohli o franchisingu dozvědět.

Velký zlom přišel ve chvíli, kdy byla založena Česká asociace franchisingu, která se právě postarala o to, aby tento pojem byl lidem všeobecně znám. Zajistila nejrůznější přednášky a semináře a ukázala budoucím podnikatelům, že mohou rozjet skvělý byznys i se zahraničními obchodními řetězci. Mezi ty první, do nichž se čeští občané pustili, byly především řetězce fast foodů McDonald’s a také kosmetické produkty přírodního složení YVES ROCHER.

Franchising je skvělý, protože najednou můžete vystoupit z davu a být úspěšní ne svou myšlenkou, ale s velice známou obchodní značkou. V České republice došlo zejména v posledních letech k velkému rozkvětu, kdy se do tohoto projektu přihlásilo mnoho českých firem, které své pobočky pomocí systému s licenčními právy otevřely v různých státech světa. Jedná se zejména o podniky, jako je třeba Rodinný pivovar Bernard nebo Kostelecké uzeniny. Možnost rozvoje však může pochopit i řada z vás, proto to zkuste s franchisingem i vy.