Franšízové podnikání má své výhody i nevýhody
Franšíza je skvělým způsobem, jak vstoupit do toho českého podnikatelského rybníčku. Říká se, že je to nástup do už rozjetého vlaku a něco na tom opravdu bude. Je však třeba si uvědomit, že stejně jako jiné podnikání, i to franšízové s sebou nese řadu nevýhod. Podívejme se na atraktivní způsob, jak začít podnikat objektivně a shrňme si proto nejen výhody, ale také nevýhody tohoto byznysu.
Pokud se rozhodnete vstoupit tímto stylem do světa byznysu, je důležité ještě předtím zvážit své finanční možnosti. Stejně jako u jiného podnikání, i nyní musíte mít kapitál, který do byznysu vložíte. Ten sice nepoužijete jako prvotní vklad do společnosti, ale použijete ho na odkoupení licenční smlouvy a poplatky spjaté s převodem.
Výhody franšízového podnikání
Franšízové podnikání má své výhody i nevýhody. Tou přední výhodou je, že nastoupíte do už rozjetého vlaku. Nebudete muset zakládat společnost od základů, ale zkrátka se jen ujmete fungujícího konceptu, který si našel své zákazníky.
Navíc mluvíme o dlouhodobém partnerství, které přináší trvalou hodnotu. Často se můžete těšit z výhod z rozsahu, kterými může být levnější nákup, pojištění nebo mobilní volání či rekreace. Ušetříte i za reklamu, jelikož značka jako komplet má jednotný marketing. Když se vydá reklama, platí i nás jakožto na pobočku.
Nevýhody franšízového podnikání
Stále však mluvíme o byznysu, který není ryze váš. To je ta hlavní nevýhoda, se kterou do podnikání vstupujete. Jste stále jen jedním človíčkem v celé hře, kterou hraje někdo jiný. To s sebou nese omezení podnikatelské samostatnosti (jakožto franšízant musíte dodržovat know-how, které jsou vypsané v provozní příručce, i pravidla, která si ujednáte ve smlouvě).
Za jistou nevýhodu se také považuje fakt, že musíte platit franšízové poplatky. Ať už mluvíme o jednorázových poplatcích nebo o poplatcích z nákupu licence či průběžných poplatcích z obratu.