Jaký je rozvoj pojmu „franchising“ u nás?
Pojem „franchising“ zná v dnešní době snad každý, ovšem byly doby, kdy o něm nevěděl takřka nikdo. Zejména u nás, v České republice, se na jeho začátku o ně nepovídalo zrovna dobře. Mnoho podnikatelů nechtělo vyzkoušet tento způsob podnikání, protože se jednoduše nechtěli zabývat novými věcmi a už vůbec nechtěli své finance vkládat do obchodního jména, které jim ani nepatří. Samozřejmě o dobré podnikání, kterého by mohli dosáhnout, o tom nikdo nechtěl ani slyšet. Vše tehdy bylo pouze otázkou nedostatku peněz, a tak se není čemu divit, když se do tohoto nového a nejspíše i riskantního podnikání nechtěl nikdo pouštět.
Vše ale pak skončilo založení České asociace franchisingu, která měla obrovské úspěchy zejména se svými přednáškami o tomto pojmu. Najednou o podnikání v oblasti franchisingu měl zájem opravdu každý a od té doby jsme se mohli setkávat se stále rozrůstajícími zahraničními firmami jménem OBI nebo pohostinským McDonald’s. Následovalo samozřejmě i mnoho českých firem, jež se toužili zapojit do tohoto podnikání. Příkladem je pivovar Bernard nebo třeba Kostelecké uzeniny. Jenže samotný franchising je i nyní velmi populární. Avšak na úplném začátku se jedná o složité kroky, které musíte podstoupit.
Nejdříve musíte mít svůj základní kapitál, protože, stejně jako jiné podnikání, vás to bude z počátku něco stát. Každý start jde ruku v ruce s financemi. Musíte si sehnat potřebné prostory, kde byste mohli založit podle licenčních podmínek pobočku dané obchodní značky. Vybavení je také nutností. Je také důležité vybrat si správnou firmu. Obor je tedy taky vhodné vybrat. Musí to být takový obor, který vás bude zajímat. Nepouštějte se do franchisingu značky, která je sice proslulá, ale která pro vás nemá žádný smysl. Kdyby si každý bral značku podle popularity a ne podle zájmu o ni, Česká republika by s tímto pojmem nevykvetla tak, jak vykvetla doposud.