dívky technika

Dívky a jejich zájem o techniku

Průzkum společnosti Microsoft v 11 evropských zemích prokázal, že dívkám schází ve vyučování vědy a technologií zejména kladení většího důrazu na praktické využití v praxi. Dále je postrádána jistota, že se budou moci v tomto oboru uplatnit stejně dobře jako muži. Potřebují i pozitivní vzory a proto byl projekt Akademie programování letos více zaměřen na pomoc dívkám ve věku 11 až 18 let najít si cestu k technologiím. Byl to již 3. ročník Akademie programování, kterou organizuje Microsoft s neziskovou organizací Czechitas. Vyškoleno bylo letos 200 učitelů z celé republiky. Průzkum zahrnul 12 evropských zemí: Českou republiku, Belgii, Finsko, Francii, Itálii, Irsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rusko, Slovensko a Velkou Británii.

Workshopy

Workshopy Akademie šité na míru dívkám kromě programování nabízí setkání s inspirativními ženami, které dokáží ve světě IT uspět. Rozsáhlý průzkum ukázal, že při rozhodování o budoucí kariéře hrají podstatnou roli pozitivní vzory z okolí. Lenka Čábelová, manažerka komunikace ve společnosti Microsoft pak uvedla svou snahu zprostředkovávat nejen informace, ale také autentické zážitky. Přítomen byl i generální ředitel Microsoftu SatyaNadella. Probíhalo i řešení logických hádanek. Dívky chtějí zejména vidět výsledky své práce. Helena Havelková, která se k programování dostala přes Letní školu dívek v IT, se do komunity mladých programátorek zapojila jako ambasadorka Akademie programování. Má za sebou několik programovacích kurzů a chce pomáhat vyvíjet programy, pro pomoc v každodenním životě.

Atraktivní programování

Akademie programování je pro dívka atraktivní možností vyzkoušet si technologie, absolvovat dívčí workshopy a on-line tutoriály. V přípravě je také série krátkých vide pro výuku na vytvoření jednoduché grafiky, webové stránky nebo ankety pro dívky, které nemohou do IT kurzů jít. Koordinátorka projektu Lucie Jurystová z Czechitas uvítala i 50 dětí na závěrečném hackathonu pro nejúspěšnější školní týmy ze všech koutů České republiky. Cílem Akademie není jen vychovat nové programátory, ale zejména naučit děti využívat počítač k mnohým kreativním činnostem a ovládat moderní technologie obecně. Pak se mohou lépe uplatnit na trhu práce. Závěry celoevropského průzkumu společnosti Microsoft o vztahu dívek k vědě a technologiím jsou následující. V mladší kategorii dívky dominovaly, ale v soutěži pro děti od 12 let už se prosadili spíše kluci.